Tuesday, April 21, 2009

maksiat...

eden pun tak tau napo kpalo otak n jari eden ni nak crito pasal mende ni.. eden bukan pe timbulkan mende ni.. bagi pemikiran eden yang lapuk ni raso macam dunia kite ni da macam serba tak kena.. bagi den mende ni macam da jadi satu permasalahan dalam diri sendiri yang sepatutnya kito samo2 p jihad tuk diri sendri lam menjauhkan mende ni.

eden tengok skrg ni kat mesia gejala sosial ni da menjadi2.. tengok la dunia remaja skrg ni da jadi macam kat europe da... klu korang bangkang pe yang aku coret ni, aku tak tau la peyang ade lam kpala otak korang.. bagi aku da tak de adat ketimuran lam diri remaja skrg especially remaja melayu yang beragama islam..

aku baru gak la terdedah ngan dunia kat bandar besau ni. aku tengok seharian dalam tren banyak gilos remaja melayu yang berpeleseran lam tren ni.. ape depa ni tak segan ke berpelukan dalam khalayak ramai.. tu lom kire lagi para siswa n siswi yang tengah mabuk berchenta dalam lam tempat menimba ilmu..

kadang2 terdetik lam ati aku, klu aku ade sepanduk besau yang tertulih "jauhi maksiat" alangkah bestnya.. tapi aku kuwang brani gak sebab takut kena cepuk ngan depa yang tak gheti bahaso ni.. nape la agaknya lam universiti @ tempat khalyak ramai ni tak de iklan besau2 yang mengajak umat manusia menjauhi maksiat..cubo la kalian semuo bayangkan dunia ni tanpa maksiat.. gernti aman bahgia.. (bagi yang suko wat mende ni mesti tengah marah gilos kat den)..

akhir kato dari eden.. samo2 la kito berjihad n berjuang demi diri sendiri dalam menjauhkan diri kito dari gejalo maksiat ni.. mende ni tak baguih langsung.. para golongan pompuan kat luor sano tu ingat je ayat ni.. jantan klu kena usik ngan pompuan takde kesan tapi pompuan klu kena usik ngan jantan mosti ade kesan.. same2 la kito ingatkan pada sesame kito yang mempunyai adik @ kakak @ abang..apa yang penting adalah kerjasama anda dengan diri anda dalam menjauhkan mende ni dari budaya ketimuran kito..

jangan open minded sngat.. nnti diri kite tak secure..

1 comment:

Edda said...

ada ape ngan maksiat??
~owh!! sgt keji!!!